onsdag 2 september 2009

Vilse på Campus


Nu har jag påbörjat min 3-åriga utbildning till fil.kand behandlingspedagog. Jag läser på programmet "pedagogik för ungdom och missbruk" och har haft introduktionsdagar, nollning med brännboll och olika lekar involverad såpa (som slutade med klädbad i sjön Trummen). Det är nästan som att vara 20 igen, (förutom extrem trötthet och alltför många blåmärken som inträffar dagarna efter som bevisar att jag nog trots allt är närmre 40 än 20 ;) 

Det är spännande med alla nya människor och Växjö campus är ju fantastiskt! 7000 studenter bor bara på själva Campus, och universitetet har 15000 studenter sammanlagt. Där finns caféer, restauranger, ett underbart bibliotek, tennisbanor, parker, pubar, föreningar av alla slag...YOU NAME IT! 

Det verkar vara god sammanhållning mellan årsklasserna och vi har en egen studentförening som också ordnar andra workshops och utbildningar i t.ex. självförsvar eller första hjälpen. 

Just nu läser vi om gruppsykologi och får introduktion i allt möjligt som man måste kunna för att få en bra studietid på universitetet. Det är nästan omöjligt att INTE gå vilse på campus som består av åtskilliga byggnader, korridorer och salar. 

Jag är nyfiken, glad och full av energi och livsglädje. Vardagen börjar så smått formas även efter skoltiden. Det är läxläsning, matlagning och mycket gos och prat med barnen efter skolan. 

Jag påminner mig själv om att njuta av nuet, och ta vara på varje dag. 
Vi har det bra i Sverige. 



Inga kommentarer: